Verbal Bullying Siswa Sekolah Dasar dan Pengaruh Terhadap Hasil Belajar

  • Realita Day Sitanggang
Keywords: verbal bullying,student learning outcomes

Abstract

ABSTRACT 
This study aims to analyze the factors that cause verbal bullying to fourth grade students at SDN Palmerah 03 Pagi . This research was conducted in September by taking 4 subjects of six grade students. This research uses a qualitative research approach with the type of case study research. In this research, data collection methods are observation, interviews, and documentation. Checking the validity of the data using credibility, transferability, dependability, and confirmability. Data analysis used is data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of this study found that the factors that cause bullying are family factors, peer factors and mass media factors. The factors that cause students to be bullied tend to be weak and small students, and have a lack of self-confidence, have difficulty socializing with other friends in the class. Family factors are the most important factors in the growth and development of children. The role of parents in the home environment is a factor that affects the subject in a family environment that is less harmonious and lacks attention. Peer factors also include factors that influence children to do verbal bullying because at elementary school age children prefer to play outside with their peers and choose to stay
away from the family environment.


ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis faktor-faktor penyebab terjadinya verbal bullying
pada siswa kelas IV SDN Palmerah 03 Pagi. Penelitian ini dilakukan pada bulan September
dengan mengambil 4 subjek siswa kelas enam. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Dalam penelitian ini metode pengumpulan datanya adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Pengecekan keabsahan data menggunakan kredibilitas, transferabilitas, ketergantungan, dan konfirmabilitas. Analisis data yang digunakan adalah pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menemukan bahwa faktor penyebab terjadinya bullying adalah faktor keluarga, faktor teman sebaya dan faktor media massa. Faktor penyebab siswa menjadi korban bullying cenderung siswa yang lemah dan kecil, serta kurang percaya diri, sulit bersosialisasi dengan teman lain di kelas. Faktor keluarga merupakan faktor terpenting dalam tumbuh kembang anak. Peran orang tua dalam lingkungan rumah menjadi faktor yang mempengaruhi subjek dalam lingkungan keluarga menjadi kurang harmonis dan kurang perhatian. Faktor teman sebaya juga termasuk faktor yang mempengaruhi anak melakukan perundungan verbal karena pada usia sekolah dasar anak lebih suka bermain di luar bersama teman sebayanya dan memilih menjauh dari
lingkungan keluarga.

Published
2024-06-10